dissabte, 19 de febrer del 2011

Poemes musicats de Joan Salvat-Papasseit

DONA'M LA MÀ

"Dóna'm la mà que anirem per la riba 
ben a la vora del mar
bategant,
tindrem la mida de totes les coses
només en dir-nos que ens seguim amant.

Les barques llunyes i les de la sorra
prendran un aire fidel i discret,
no ens miraran;
miraran noves rutes
amb l'esguard lent del copsador distret.

Dóna'm la mà i arrecera la galta
sobre el meu pit, i no temis ningú.
I les palmeres ens donaran ombra.
I les gavines sota el sol que lluu

ens portaran la salabror que amara,
a l'amor, tota cosa prop del mar:
i jo, aleshores, besaré ta galta;
i la besada ens durà el joc d'amar.

Dóna'm la mà que anirem per la riba
ben a la vora del mar
bategant,
tindrem la mida de totes les coses
només en dir-nos que ens seguim amant."

(1921) 

Tema: L’amor a la seua amada

Subtemes: Allunyament del món dels dos amants

Recursos retòrics.

Gramaticals:
El·lipsis: 
"Dóna'm la mà i arrecera la galta"

"Dóna'm la mà que anirem per la riba"

Anàfores:
"I les palmeres ens donaran ombra.
I les gavines sota el sol que lluu

i jo, aleshores, besaré ta galta;
i la besada ens durà el joc d'amar." 

Semàntics:

Sinestèsies: "la salabror que amara l'amor"

Metàfores: "I les gavines sota el sol que lluu."

Personificacions: 
"Les barques llunyes i les de la sorra 
prendran un aire fidel i discret,
no ens miraran;
miraran noves rutes

Glossari:
Salabror: Qualitat de salabrós

Copsadora: Màquina formadora del cóp, per enrotllament del fil sobre ell mateix.

Esguard: Mirada

Aquest poema ha sigut musicat per Ovidi Montllor


SI ANESSIS LLUNY


"Si anessis lluny

tan lluny que no et sabés

tampoc ningú sabria el meu destí,

cap altre llavi no em tindria pres

però amb el teu nom faria el meu camí.



Un ram de noies no em fóra conhort

ni la cançó sota el dring de la copa,

vaixells de guerra vinguessin al Port

prou hi aniria, mariner de popa.



Si jo posava la bandera al pal

i era molt alta, t'hi veuria a dalt."

(1923) 

Tema: La impossibilitat de viure sense la seua amada

Subtemes: L’amor

Recursos retòrics.

Gramaticals:

El:lipsis: "Si anessis lluny"

Ennumeracions: "Un ram de noies no em fóra conhort,
ni la cançó sota el dring de la copa"

Lítotes: "tampoc ningú sabria el meu destí"

Semàntics:

Metàfores: 
"amb el teu nom faria el meu camí"

"cap altre llavi no em tindria pres"


Glossari:
Conhort: Consol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada