dijous, 3 de març del 2011

Encara més de Salvador Espriu

Els tres poemes que venen a continuació són una selecció entre molts altres poemes que va escriure durant la seua vida. La tria està basada en dos llibres de poemes que va elaborar durant els anys 1963 i 1967. Els dos primers, "Just abans de laudes" i "Per ser cantada en la meva nit", van ser recollits en "Obra poética", una antologia dels seus poemes. El tercer, en canvi, forma part de "Llibre de Sinera".



JUST ABANS DE LAUDES


Benignament sóc ara guiat
enllà del vell origen de les aigües,
on ja no sento la contínua font.
Quan els purs llavis reposin, cansats
de la vigília del tercer nocturn
començarà l'ocell la clarosa lloança.
Jo, que moro i sé
la solitud del mur i el caminant,
et demano que em recordis avui,
mentre te'n vas amb les sagrades hores.





Tema: El canvi a pitjor del seu hogar

Subtemes: La fugacitat del temps

Recursos retòrics.

Gramaticals:

El·lipsis: "et demano que em recordis" 

Hipèrbatons: "Començarà l'ocell la clarosa lloança."

Polisíndetons:
"Jo, que moro i
 la solitud del mur i el caminant."

Semàntics:

Sinestèsies: "la clarosa lloança."

Metàfores: "quan els purs llavis reposin"

Personificacions: "quan els purs llavis reposin, cansats", "començarà l'ocell la clarosa lloança.", "la solitud del mur"

Glossari:
Lauda: Làpida que conté incisa una inscripció.

Vigília: Acció de vetlar, d'estar desvetlat durant la nit, vetla.


PER SER CANTADA EN LA MEVA NIT


Perdut en l'aigua
callada del meu somni.

Jo sol, i l'ombra
dels xiprers, que m'espera
mirall endins de l'aigua
del meu somni.

Pedra, vent: em podríeu
allunyar del continu
pas de cristall, de l'aigua
del meu somni?

Enllà d'una profunda
nit sense veus, em nego
en el dolor de l'aigua
del meu somni.




Tema: La perillositat o dificultad de perseguir un somni

Subtemes: El sofriment per no aconseguir el que es vol

Recursos retòrics.

Gramaticals:

Hipèrbatons:
"Enllà d'una profunda
 nit sense veus, em nego"

Semàntics:

Imatges: L'aigua és una constant en el poema

Metàfores: "Una profunda nit sense veus"

Personificacions: "Pedra, vent: em podrieu...", "L'ombra dels xiprers, que m'espera..."

Glossari:
Xiprer: Espècie d'arbre.




XXXIII (LLIBRE DE SINERA) 

Pels mancaments
atansa el torb
la inflor del ventre
de la mort.

Els músics rars
dintre de l'ou
afinen cordes i fiscorns.

L'alta amplitud
del cel no romp
el dens esglai
parat del grop.

Llevant és fosc,
ponent és orb.
Avall i amunt
no hi ha claror.

Braços de pop
a poc a poc
van escanyant
els nostres mots.

A l'esbotzat
concert jo sóc
tibant, sofrent
pell de tambor.

Venia l'aigua
a grossos bots
pels llargs rials.

Els gossos folls
de les canilles
de la por
m'esparracaven
vells enyors.

I llença el temps,
sense remor,
ben arrasats
el camp, el bosc,
la cort, la llar,
l'humil rebost,
a mar uns ulls
eixuts de plor,
ganyes de peix,
tel de moltó,
deixalles, sang,
un brut sarró,
un cap ja buit
de tot record.




Tema: La destrucció i opresió a Sinera (Arenys de mar)

Subtemes: 
La represió contra la llengua catalana.
L'intent de destrucció d'una cultura pròpia

Recursos retòrics.


Gramaticals:


El·lipsis: "I llença el temps,
 sense remor,"

Ennumeracions: 
"el camp, el bosc,
 la cort, la llar,..."

Hipèrbatons:
"Venia l'aigua
a grossos bots"

Semàntics:

Imatges: el temps (metereològic) es una constant en el poema.

Sinestèsies: "l'humil rebost"

Metàfores:  
"la inflor del ventre
 de la mort."

"Braços de pop
a poc a poc
van escanyant
 els nostres mots."

"un cap ja buit
 de tot record."

"Els músics rars
dintre de l'ou
 afinen cordes i fiscorns."


Glossari:
Mancament: Falta
Atansar: Acostar, especialment fins a tocar, fins a establir contacte.
Torb: Estat de desorde i confusió en què no hi ha manera d'entendre's, en què cada u tira pel seu costat, en què tot el món crida, escarota, etc.
Inflor: Unflor, de unflar.
Fiscorn: Instrument musical.
Grop: Colp de vent.
Orb: Negre
Pop: Polp
Tibant: Dit d'un objecte flexible que s'ha tornat rígid per l'acció de les forces que l'estiren.
Foll: Dit d'una bèstia rabiosa.
Canilla: Gossada utilitzada sobretot en caça menor.
Esparracar: Espentolar.
Ganya: Brànquia.
Tel: Pell.
Moltó: Mascle de l'ovella.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada